A kisvárosban megnyitandó panoptikum ellen minden egyház, gyülekezet
és közösség- legyen az keresztény, buddhista vagy Krisna-tudatú-
egyöntetűen tiltakozott. A fő kifogásuk az volt, hogy - az ő szavaikkal
élve - „megszentségtelenítő módon jelenítené meg az általuk tisztelt
isteneket”. Az egy pillanatra sem jutott eszükbe, hogy Jézust számtalan
vallásos tárgyú festmény, szobor, feszület ábrázolja, Buddha szobra a
keleti világ rengeteg pontján mosolyog titokzatosan, s Krisnát is
többféle módon megörökítették. A panoptikum viaszszobrai csupán ezekhez
hasonló szerény próbálkozások lettek volna a szellemtörténet eme
óriásainak megjelenítésére. A megnyitás ellen hadakozóknak egyszerűen
már jó előre szúrta a szemét ez az egész, maguk sem tudták volna
értelmesen megindokolni, miért.
Foggal-körömmel kapálóztak, mire a vállalkozó és művészcsapata még
nagyobb szenvedéllyel dolgozott az ügyön. A panoptikum megálmodója, egy
megrögzött agglegény és életművész, egy amolyan mindenütt jelenlévő
„arc”, ahogy szokás az ilyet nevezni, elszántan ragaszkodott
elképzeléséhez, s pár hét leforgása alatt helyet kerített, nem törődve a
horribilis bérleti díjjal, s fittyet hányva az őt pocskondiázó
hangoskodóknak. Szerzett pár lelkes, félig amatőr, ám tehetséges,
kreatív és merész művészt, akik hajlandóak voltak véghezvinni az
elgondolását, sőt, kifejezetten örömmel támogatták.
A kiállítás tervezett címe „Szellemi időutazás” lett volna, mivel a
kultúrtörténet és szellemi fejlődés olyan meghatározó alakjait kívánták
felsorakoztatni, akik karizmatikus személyiségükkel, munkásságukkal,
forradalmi gondolkodásukkal befolyásolták, felkavarták, előrevitték az
emberiség sorsát. Többek közt vallási, spirituális vezetők, misztikusok,
híres filozófusok, gondolkodók, művészóriások, nagy hatású tudóselmék
szerepeltek a palettán. Mindenesetre tényleg merész elképzelésnek tűnt,
hogy például Michelangelo és Krisna, Arisztotelész és Jézus, Galilei és
Buddha egy térben fognak mutatkozni. Természetesen a tervezett rendező
elv egy időbeli sorrend lett volna. A vezérfonal az idő aspektusa
mellett egyfajta asszociációs lánc volt, az egymás mellett sorakozó
alakok valamiféle logikai kapcsolatban is álltak egymással. A kiállítás
hangulatát zenei-és hangeffektusokkal is színesíteni akarták. Nos, a
viasz kétségtelenül kevésbé nemes anyag, mint a márvány, de a cél, hogy a
szellemóriások pár hétre együtt jelenjenek meg a nagyérdemű előtt,
feledtette mindezt.
Az alkotókra teljesen átragadt a kiállítás megálmodójának
lelkesedése, a szobrok viszonylag gyorsan elkészültek. A kiállítást az
előzetes mozgolódás ellenére aránylag botránymentesen meg lehetett
nyitni, csupán pár békés Krisna-hívő ülősztrájkolt s énekelgetett az
épület előtt. Mellettük egy szakadt külsejű férfi ült törökülésben a
fűben, és hangosan olvasott az Újszövetségből: „Éhes voltam, és adtatok
ennem. Szomjas voltam, és adtatok innom. Idegen voltam és befogadtatok.
Nem volt ruhám és felruháztatok.”Nem sokan hederítettek rá, néhányan pár
forintot dobtak a sapkájába. A megnyitó idején a Dómban rendhagyó
időben tartottak nagymisét. Mindez azonban nemhogy elriasztotta volna,
de inkább még jobban vonzotta a kultúrára és szenzációra szomjas
nézősereget.
Rengeteg látogató volt kíváncsi a panoptikumra, s csak úgy özönlött a
nép. A belépőjegyeknek baráti ára volt, ez még több embert csalogatott a
kiállításra. A pompás szobrok és a pazar zenei aláfestés megtették a
hatásukat, a kiállítás összességében sikeresnek volt mondható. A
filozófusok és művészek közt szerényen meghúzódó Jézus-szobor egyik
szembeötlő, és némelyeket megdöbbentő, sajátságos vonása volt, hogy a
nyakában egy napmedál volt látható.
Legelőször Buddha tűnt el, teljesen nyoma veszett, és sohasem került
elő. Innen fogva éjjel-nappal biztonsági őrt alkalmaztak. Egy hét múlva
az élénk színekkel ábrázolt Krisna szobra vált köddé, ez azonban
előkerült pár hónap múlva, meglehetősen megviselt állapotban, színei
megkoptak, a Vidámparkban bukkantak rá.
A látogatók közt volt egy asszony, akinek szeme zöld volt, sárga
pettyekkel. Időtlenül szép volt, mindig nevetett, de a szeme szomorú
volt, ettől különös kifejezés ült az arcán. Nemrég még folyton a
szomszédos presszóban üldögélt szerelmével, a bukott íróval, akinek
tündöklő tehetségét nem ismerték el, s a mellőzöttség és az ital
hamarosan végeztek is vele. Az asszony majdnem eszét vesztette a
fájdalomtól, hetekig nem mozdult ki az utcára, míg egy napon erőt vett
magán, átment a Bujkáló szeretők presszójába, megivott egy sherryt, s
elhatározta, hogy nem hagyja el magát. Első útja a panoptikumba
vezetett.
Pár nap múlva a ligeten át haladt, ahol a vaskos platánok százezer
titkot őriztek. Szerelmére gondolt, a szíve sajgott, a haját szétkócolta
a májusi szellő. Hirtelen nyöszörgő hangra lett figyelmes. Látta, hogy
egy öltönyös férfi egy előtte a földön fekvő, védtelen embert rugdos. Az
asszony odafutott, de mire odaért, csak a durván lihegő öltönyös
hüledezett egymaga, szemét forgatta, s kereste áldozatát. Az asszony
furcsállotta a dolgot, s megkérdezte, hogy miért bántotta a másikat.
Hiába mondtam neki, hogy nincs pénzem, csak erősködött a nyomorultja,
hogy éhen veszik, hát úgy felidegesített, hogy felhúztam magam. De hogy
hova tűnt ez a kurafi, hát nem értem, az előbb még itt volt, a saját
szememmel láttam. De jobb is, hogy eltűnt, mert istenemre, hát meg is
öltem volna.
Az asszony zaklatottan ment tovább. Eszébe jutott a panoptikum előtt
ülő férfi, aki az Újszövetségből olvasott. Lassan sötétedett,
lilásfekete árnyak borultak a platánokra, s a lemenő nap utolsó
lobbanása izzó narancsszínbe vonta a fák tetejét. Hirtelen újra hallotta
a nyöszörgő hangot. Erős szúrást érzett a szívében. Egy szakállas,
vállig érő hajú, lepelszerűségbe tekert férfi lépett elé, s halk, de
határozott hangon így szólt: Emberemlékezet óta nem ettem, kérlek, adj
ennem. A lábán bőrsaru volt, a fehér lepel, amibe burkolózott, piszkos
volt és rongyos. A homloka vérzett, s kissé görnyedten járt. Az asszony
arra gondolt, ez az a férfi, akit az előbb megvertek.
Az idegen olyan rimánkodóan, szelíden és áthatóan nézett az
asszonyra, hogy annak beleremegett mindene. Nincs nálam pénz, de ha
eljön hozzám, megfürödhet és készítek harapnivalót. A férfi bólintott.
Az asszony még sosem tett ilyet, de ebben az emberben –maga sem értette,
miért- feltétel nélkül megbízott. Amúgy sem volt
veszítenivalója. Amikor a lakásba értek, megengedte a fürdővizet, és
nekilátott a vacsorának. Addig is adott neki valami hideget, hogy ne
vesszen éhen. Menjen, tisztálkodjon nyugodtan, mondta, s a kezébe
nyomott egy fehér törölközőt s egy tiszta inget és nadrágot, s a fürdő
felé biccentett. A férfi hálásan nézett és elindult. A tekintetében volt
valami, ami nagyon ismerős volt az asszonynak, de nem tudta volna
megmondani, honnan. Az a „mindig is ismertem” érzés, az a döbbent
ráismerés.
Villámgyorsan készített egy rántottát, a nagymamájától tanulta,
szalonna, hagyma, paprika, paradicsom volt benne, a tetején sajt.
A férfi résnyire nyitva felejtette a fürdőajtót, s az asszony nem
tudta megállni, hogy be ne nézzen. A férfi csukott szemmel állt a zuhany
alatt. A teste szép volt, a hátán vörös csíkok, s a kezén, mindkét
kézfején hatalmas seb.
Az asszonynak összeszorította valami a torkát, a szíve élesen sajgott, s zokogni kezdett, lábujjhegyen visszaosont a konyhába.
A férfi szótlanul evett, tekintetét néha ráemelte az asszonyra, a
szemében tűz volt, mindennél különösebb, izzóbb tűz. Hamarosan
megágyazott neki, a férfi kimerülten zuhant az ágyba, az asszonynak az
volt az érzése, talán soha nem is aludt rendes ágyban. Percekig nézte az
alvót, mintha egy gyermeket figyelne. Apám, gyermekem, barátom,
mindenem, suttogta, és lábujjhegyen kiment a szobából.
Az asszony tudta, hogy a férfi egyszer el fog menni, és előre félt,
mert máris elképzelhetetlennek érezte az életét a jelenléte nélkül.
Egy reggel tényleg nem volt ott. Az asztalon feküdt a napmedál, mellette egy írás: mindig veled leszek.
A panoptikum aznap zárt, összesen két szobor hiányzott.
Bombicz Mónika
Köszönöm, Kale...most kerestem...és csak itt találtam meg a saját novellámat....áldás
VálaszTörlés